Sunday, March 21, 2010

Lektion nummer tre


Yes, då var flyglektion nummer tre i box. Denna gången var det mildt sagt mycket turbulens vid avgången, vilket resulterade i att jag fick magen i halsgropen och ett litet skrik pågrund av detta uppstog....

När vi väl va uppe på betryggande höjd så var luften relativt lugn, men vi flög ändå i "sidled" pågrund av sidvinden.

Denna lektionen bestog av direkte övergångar, alltså från direkt högersväng till direkt vänstersväng utan att plana ut i mellan dessa. Även stigande direkta övergående svängar fick jag pröva, samt sjunkande.

På sjunkande svängar var det "Carb-heater" på (för att förvara värmen i motorn) sedan throttle till idle och hålla farten (75knop) med stickan.

På stigningar var det "Carb-heater" av och throttle på max och sedan hålla 75 knop med stickan. Har man Carb-heater på när man har throttle på max så riskerar man okontrollerade detonationer därför tar man den av när man stiger.

(Carb-heater eller Carburetor heater som det igentligen heter använder ofiltrerad varm luft som tas runt avgasröret, den används främst för att förhindra ising i insuget) Men vi använder den i sammband med nedstigningar för att behålla värmen i motorn, kyls motorn av för snabbt kan man riskera motorstopp.)

Efter cirka 1 timma och 40 minuters flygning så var det dags för landning, denna också väldigt vinglig pga. av turbulence....

No comments:

Post a Comment