Saturday, May 15, 2010

Lektion Nr.7. Stallningar och mer stallningar och första självständiga landningen.

Det har gått en stund sedan jag skrev har nu men vädret och andra komplikationer har gjort att jag bara har hunnit en lektion.

Avgångarna känns som de börjar sitta nu med "Call outs" och allt därtill. "Speed alive, intruments green, 55 knots, rotate"

Som vanligt stiger vi över Flateby...klarering till 5000 fot och sen börjar vi med en slowflight som nu sitter som gjutet, vi går sen över till stallningar som går lite halvt bra.... Mycket att tänka på, förgasarvärmarn på ,throttle till idle, håll höjden med ratten, "vings level med pedalar", när det rycker i kontrollerna så har vingarna stallat ut då drar man ratten till sig lite mer och näsan vill då sänka sig.. Samtidigt ska man slå på full gas, och ta av förgasarvärmaren. Men som vanligt flippar flyget över och man får en liten känsla av panik....

Efter cirka en timma så drar vi hem, leker lite i molnen, hehe.. ajjabaja.

Här får jag också landat flyget helt själv, eller ja.. med instruktioner från instruktören. Inte värdens finaste landning men ändå.. Första landningen.

Nästa lektion som skulle varit idag men med risk för åskmoln och dåligt väder får vi istället satsa på nästa bokning.

Flygens dag på Kjeller är också nu den 30:e Maj så det måste man ju gå på.

No comments:

Post a Comment