Sunday, May 30, 2010
Saturday, May 15, 2010
What is flying all about?
For once you have tasted flight,
You will walk the earth with you eyes turned skyward;
For there you have been,
And there you long to return.
--Leonardo da Vinci, On Flight of Birds.
Science, freedom, beauty, adventure -- aviation offers it all.
--Charles Lindbergh.
You will walk the earth with you eyes turned skyward;
For there you have been,
And there you long to return.
--Leonardo da Vinci, On Flight of Birds.
Science, freedom, beauty, adventure -- aviation offers it all.
--Charles Lindbergh.
Lektion Nr.7. Stallningar och mer stallningar och första självständiga landningen.
Det har gått en stund sedan jag skrev har nu men vädret och andra komplikationer har gjort att jag bara har hunnit en lektion.
Avgångarna känns som de börjar sitta nu med "Call outs" och allt därtill. "Speed alive, intruments green, 55 knots, rotate"
Som vanligt stiger vi över Flateby...klarering till 5000 fot och sen börjar vi med en slowflight som nu sitter som gjutet, vi går sen över till stallningar som går lite halvt bra.... Mycket att tänka på, förgasarvärmarn på ,throttle till idle, håll höjden med ratten, "vings level med pedalar", när det rycker i kontrollerna så har vingarna stallat ut då drar man ratten till sig lite mer och näsan vill då sänka sig.. Samtidigt ska man slå på full gas, och ta av förgasarvärmaren. Men som vanligt flippar flyget över och man får en liten känsla av panik....
Efter cirka en timma så drar vi hem, leker lite i molnen, hehe.. ajjabaja.
Här får jag också landat flyget helt själv, eller ja.. med instruktioner från instruktören. Inte värdens finaste landning men ändå.. Första landningen.
Nästa lektion som skulle varit idag men med risk för åskmoln och dåligt väder får vi istället satsa på nästa bokning.
Flygens dag på Kjeller är också nu den 30:e Maj så det måste man ju gå på.
Avgångarna känns som de börjar sitta nu med "Call outs" och allt därtill. "Speed alive, intruments green, 55 knots, rotate"
Som vanligt stiger vi över Flateby...klarering till 5000 fot och sen börjar vi med en slowflight som nu sitter som gjutet, vi går sen över till stallningar som går lite halvt bra.... Mycket att tänka på, förgasarvärmarn på ,throttle till idle, håll höjden med ratten, "vings level med pedalar", när det rycker i kontrollerna så har vingarna stallat ut då drar man ratten till sig lite mer och näsan vill då sänka sig.. Samtidigt ska man slå på full gas, och ta av förgasarvärmaren. Men som vanligt flippar flyget över och man får en liten känsla av panik....
Efter cirka en timma så drar vi hem, leker lite i molnen, hehe.. ajjabaja.
Här får jag också landat flyget helt själv, eller ja.. med instruktioner från instruktören. Inte värdens finaste landning men ändå.. Första landningen.
Nästa lektion som skulle varit idag men med risk för åskmoln och dåligt väder får vi istället satsa på nästa bokning.
Flygens dag på Kjeller är också nu den 30:e Maj så det måste man ju gå på.
Friday, April 23, 2010
Lektion 6: Fortsättning på slowflight och intro till stall.

1. Motor till 1500 RPM 2. Näsan upp i vädret. 3. Setill så att vi håller hastigheten på 60 knop. 5. Kontrollera höjden med motorn.
Viktigt att man inte svänger på ratten utan bara svänger med pedalerna för att man inte ska stalla ut vingen och riskera flick. (90 grader bank motsatt väg :P )
Efter slowflight en stund så går vi vidare med introduktion till "Stallningar". Övelsen går ut på att precis som slowflight näsan upp i vädret men här så sätter vi motorn till tomgång. Och så ska man försöka hålla höjden sålänge det bara går, när man börjar sjunka så drar man stickan till sig och stallar ut planet och då vill näsan gå ned igen.
Friday, April 16, 2010
Lektion fyra och fem : Slowflight



Då har jag tagit lektion nummer fyra och nummer fem i strålande fint solsken. Lektion nummer fyra bestog av fortsättning på övergående svänger, medans lektion nummer fem var lektion i att flyga planet med minst möjliga hastighet i detta fallet 50-60 kts även kallat slowflight, det är en balansgång i att hålla hastigheten och undvika att stiga eller sjunka. Stickan eller "ratten" ska hållas helt neutralt om man svänger på balansroderna så riskerar man att stalla-ut ena vingen och detta vill resultera i en "flip" och sätta flygplanet i 90 grader bank motsatt riktning mot det man prövade att svänga. Det är ej önskligt, eller behagligt vad jag har fått höra....
Efter en stund uppe i luften började vi få lite dålig tid delvis pågrund av att flygledaren hade mycket att göra och det tog en stund att få klarering till rätt höjd som i detta fallet var 5000 fot and "below".
Sunday, March 21, 2010
Lektion nummer tre

Yes, då var flyglektion nummer tre i box. Denna gången var det mildt sagt mycket turbulens vid avgången, vilket resulterade i att jag fick magen i halsgropen och ett litet skrik pågrund av detta uppstog....
När vi väl va uppe på betryggande höjd så var luften relativt lugn, men vi flög ändå i "sidled" pågrund av sidvinden.
Denna lektionen bestog av direkte övergångar, alltså från direkt högersväng till direkt vänstersväng utan att plana ut i mellan dessa. Även stigande direkta övergående svängar fick jag pröva, samt sjunkande.
På sjunkande svängar var det "Carb-heater" på (för att förvara värmen i motorn) sedan throttle till idle och hålla farten (75knop) med stickan.
På stigningar var det "Carb-heater" av och throttle på max och sedan hålla 75 knop med stickan. Har man Carb-heater på när man har throttle på max så riskerar man okontrollerade detonationer därför tar man den av när man stiger.
(Carb-heater eller Carburetor heater som det igentligen heter använder ofiltrerad varm luft som tas runt avgasröret, den används främst för att förhindra ising i insuget) Men vi använder den i sammband med nedstigningar för att behålla värmen i motorn, kyls motorn av för snabbt kan man riskera motorstopp.)
Efter cirka 1 timma och 40 minuters flygning så var det dags för landning, denna också väldigt vinglig pga. av turbulence....
När vi väl va uppe på betryggande höjd så var luften relativt lugn, men vi flög ändå i "sidled" pågrund av sidvinden.
Denna lektionen bestog av direkte övergångar, alltså från direkt högersväng till direkt vänstersväng utan att plana ut i mellan dessa. Även stigande direkta övergående svängar fick jag pröva, samt sjunkande.
På sjunkande svängar var det "Carb-heater" på (för att förvara värmen i motorn) sedan throttle till idle och hålla farten (75knop) med stickan.
På stigningar var det "Carb-heater" av och throttle på max och sedan hålla 75 knop med stickan. Har man Carb-heater på när man har throttle på max så riskerar man okontrollerade detonationer därför tar man den av när man stiger.
(Carb-heater eller Carburetor heater som det igentligen heter använder ofiltrerad varm luft som tas runt avgasröret, den används främst för att förhindra ising i insuget) Men vi använder den i sammband med nedstigningar för att behålla värmen i motorn, kyls motorn av för snabbt kan man riskera motorstopp.)
Efter cirka 1 timma och 40 minuters flygning så var det dags för landning, denna också väldigt vinglig pga. av turbulence....
Friday, March 12, 2010

Bild från första flygtimmen, starten gick åt helvete (Det gäller att släppa båda bromsarna på höger och vänster samtidigt annars så sticker man av ut av landningsbanan). Men med lite parering av min lärare så var vi snart uppe i luften. Turen gick över Flateby och sen in över sjön Öyarn. Mitt över sjön så fick vi klarering till 4000 fot och väl däruppe så fick jag känna på alla spakar o pedaler. Högersväng, vänstersväng, stigande högersväng och stigande vänstersväng... Sväng med bara sidororet osv osv... Kan ju tillägga att det inte är en enkel sak att flyga "straight and level"... antingen så sjunker man eller så stiger man... Vanligaste är det sistnämda.
Saturday, March 6, 2010
Tuesday, January 5, 2010
West is beast and East is least.

För alla som har svårt att komma ihåg om man ska lägga till variationen eller "missvisningen" eller dra bort. "West is best east is least".
Det vill säga om du följer en meridian mot Nord på kurs 000, och åker in i ett område med missvisning på 2 grader Vest. Då ska du alltså lägga till 2 grader för att hålla samma kurs. Hade du åkt in i ett område med 2 grader Östlig variation skulle du då istället justerat kursen till 358.
Bra länk för dem som vill veta mer.
Monday, January 4, 2010
7 Månader....
Okej... tänkte pröva att göra en blogg om min väg till att bli Pilot. Såhär långt har jag fixat Flygteori, Flyg och motorlära, Meterologi, Navigering, Lagar och bestämmelser, Flygtelefoni. Det som kvarstår är Flygmedisin, Flygpsykologi samt Operationella Prosedyrer.
Jag har såhär långt spenderat:
12 500 kr - Böcker, Avgifter, Materiell som Navigerings Computer, Linjaler, Loggbok. Allt i ett fint paket från Luftfartsskolan.
2500 kr - Intensivkurs i 3 dagar.
2000 kr - Läkarundersökningar.
Jag räknar med att spendera ungefär 100 000 på PPL-A. (Private Pilot Licens)
Teoripaketet finns här: http://www.luftfartsskolen.no/liste.php?id=3
Jag har såhär långt spenderat:
12 500 kr - Böcker, Avgifter, Materiell som Navigerings Computer, Linjaler, Loggbok. Allt i ett fint paket från Luftfartsskolan.
2500 kr - Intensivkurs i 3 dagar.
2000 kr - Läkarundersökningar.
Jag räknar med att spendera ungefär 100 000 på PPL-A. (Private Pilot Licens)
Teoripaketet finns här: http://www.luftfartsskolen.no/liste.php?id=3
Subscribe to:
Posts (Atom)